Athens voice: Τα Ίχνη στο σκοτάδι και τα true crime ντοκιμαντέρ
«Δεν θέλουμε απλώς να πούμε μια ιστορία, θέλουμε να πούμε την αλήθεια εκεί που πρέπει να καταλήξει. Στα χέρια της Δικαιοσύνης»
Χάρης Βεραμόν: Ο δημιουργός της true crime σειράς ντοκιμαντέρ στο YouTube «Ίχνη στο σκοτάδι» μιλά για το πρότζεκτ και την έρευνα ανεξιχνίαστων υποθέσεων.
Η δολοφονία του λογοτέχνη Κώστα Ταχτσή το 1988, η εξαφάνιση της Ολυμπίας Κηρύκου το 1995, η μυστηριώδης κλοπή ενός οχήματος και η δικανική τέχνη (εργαλείο της εγκληματολογίας για την επίλυση μιας υπόθεσης με βάση π.χ. σκίτσα από περιγραφές μαρτύρων) είναι μόνο μερικές από τις ιστορίες που έχουν προβληθεί στο true crime ντοκιμαντέρ «Ίχνη στο σκοτάδι».
Πρόκειται για νέα διαδικτυακή εκπομπή που, μέσα από μια σειρά επεισοδίων στο YouTube, ξετυλίγει το κουβάρι ανεξιχνίαστων εγκληματικών –κυρίως– υποθέσεων που συγκλόνισαν το ελληνικό κοινό και μάλιστα αποκαλύπτει μέσα από μαρτυρίες και αναλύσεις νέα στοιχεία και πληροφορίες που δεν γνωρίζαμε μέχρι σήμερα.
Εμπνευστής του εγχειρήματος είναι ο Χάρης Βεραμόν, ιδιωτικός ερευνητής με σπουδές στην Ανακριτική Δικαστική Ψυχολογία, ηθοποιός και συγγραφέας (το βιβλίο του «Αλαλούμ – Ιστορίες μόνο για τρελούς» κυκλοφόρησε το 2014 από τις εκδόσεις Το Ανώνυμο Βιβλίο). Εκτός από εμπνευστής, είναι και το κεντρικό πρόσωπο, ο παρουσιαστής του ντοκιμαντέρ. Με γνώμονα όσα στοιχεία έχει στη διάθεσή του, καταφέρνει και μεταφέρει στον θεατή με τον χαρακτηριστικό άμεσο και πρωτότυπο τρόπο του, την έρευνα που πραγματοποιεί γύρω από κάθε υπόθεση.
Πώς όμως προέκυψε το ενδιαφέρον του στο πεδίο της εγκληματολογίας ώστε να θελήσει να το μεταφέρει στο ντοκιμαντέρ;
«Η έρευνα, η συλλογή πειστηρίων και η διαδικασία και η εγκληματολογική ανάλυση, όπως επίσης το criminal profiling, είναι η αγαπημένη μου διαδικασία», μας λέει. «Ένα ακόμα κομμάτι που προσπαθώ να μεταφέρω κάθε φορά είναι η ερευνητική ευρηματικότητα, έτσι θα το χαρακτήριζα. «Αφορά μια σειρά διαδικασιών που δεν υπάρχουν σε κάποια βιβλιογραφία, είναι καθαρά ζήτημα διορατικότητας και παρατήρησης. Πώς μέσα από μια λεπτομέρεια, μια λέξη, ένα αντικείμενο, μια ένδειξη, να αντλήσεις μια άλλη λεπτομέρεια που κρύβεται από κάτω χρησιμοποιώντας εργαλεία που δεν είναι εγκληματολογικά, απλά βοηθούν τη δεδομένη στιγμή».
Τα κίνητρα για την παραγωγή του συγκεκριμένου πρότζεκτ υπήρξαν πολλά. «Αρχικά το γεγονός ότι δεν υπάρχει κάτι παρόμοιο, είμαστε η πρώτη ελληνική true crime documentary σειρά στο YouTube. Υπάρχουν πολλές ανεξιχνίαστες υποθέσεις. Η αγάπη για την έρευνα, η ευαισθησία μας για τη ζωή και την άδικη απώλεια νέων ανθρώπων μας έχουν κατευθύνει προς αυτή την πρωτοβουλία», εξηγεί.
«Ίχνη στο σκοτάδι»: Πώς δημιουργήθηκε η true crime σειρά ντοκιμαντέρ;
Όλα ξεκίνησαν από μια σελίδα στο Facebook, όπου τα μέλη συζητούσαν για υποθέσεις εγκλημάτων και εξαφανίσεων που είχαν ή δεν είχαν ακόμα διαλευκανθεί. Η σελίδα αυτή αργότερα μετονομάστηκε σε «Ίχνη στο σκοτάδι». «Στη συνέχεια άρχισα να επεξεργάζομαι το ύφος και το σενάριο, τη δομή και την παρουσίαση του εγχειρήματος. Όμως χρειαζόμουν συνεργάτες και το πιο σημαντικό, έναν σκηνοθέτη», εξηγεί.
Μετά από πολλές σχετικές ανακοινώσεις και αγγελίες, ο Χάρης Βεραμόν βρήκε τον ανερχόμενο σκηνοθέτη, κινηματογραφιστή και μοντέρ Αλέξη Στεφανή. «Υπήρξε πνευματική χημεία και όρεξη και έτσι δώσαμε τα χέρια και ξεκινήσαμε. Παράλληλα με το δυναμικό παραγωγής και την αναζήτηση συνεργατών προσπάθησα να βρω και ειδικούς που θα βοηθήσουν στο ερευνητικό κομμάτι. Έτσι άρχισαν πολύ όμορφες συνεργασίες με ανθρώπους όπως ο ιατροδικαστής Παντελής Αλεξάνδρου, ο πραγματογνώμονας τροχαίων ατυχημάτων Λουκάς Στεργίου, ο δικανικός καλλιτέχνης και ανθρωπολόγος Γιάννης Κορομίας, η εγκληματολόγος Δήμητρα Τσίτση και αρκετοί άλλοι. Μετά, αρχίσαμε με τον Αλέξη Στεφανή να φτιάχνουμε ένα πλάνο με ποιες υποθέσεις θα ασχοληθούμε και ξεκινήσαμε».
Το χρονικό διάστημα που απαιτείται για να δημιουργηθεί ένα επεισόδιο είναι τουλάχιστον ένας μήνας, όπως μας πληροφορεί ο εμπνευστής της ιδέας.
Τα επεισόδια που υπάρχουν αυτή τη στιγμή στην πλατφόρμα του YouTube είναι έξι, ενώ πριν την κυκλοφορία του καθενός ανεβαίνει και τρέιλερ. Τα δύο πρώτα κεφάλαια ήταν αφιερωμένα στον φόνο του Κώστα Ταχτσή, ενώ η ιστορία της Ολυμπίας Κηρύκου παρουσιάστηκε σε τριλογία. «Στατιστικά βγάζουμε ένα το μήνα. Θα λέγαμε πως αυτός ο χρόνος είναι άθλος, γιατί όλοι γνωρίζουμε πόσος είναι ο ελάχιστος χρόνος για να υλοποιηθεί μία true crime σειρά», συμπληρώνει ο δημιουργός.
Φυσικά για να στηθεί μια τέτοιου είδους θεματολογίας παραγωγή, οι προκλήσεις κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων είναι πολλές. «Δεν μπορούσαμε για παράδειγμα να βρούμε πανομοιότυπα οχήματα για την αναπαράσταση, ενώ μας καθυστερούσε η αδειοδότηση συγκεκριμένων εσωτερικών χώρων που ήταν απαραίτητη για τα γυρίσματα. Είχαμε οικονομικές ανάγκες για την κάλυψη τεχνικού εξοπλισμού και ενοικίασης και υπήρχε και αδυναμία αμοιβής ιδιωτών για τα γραφιστικά της εκπομπής».
Τα εμπόδια ήταν πολλά αλλά κάθε φορά οι συντελεστές έβρισκαν τον τρόπο να τα ξεπερνούν. Η όλη προσπάθεια βοηθήθηκε για την κάλυψη των οικονομικών αναγκών από άτομα που η ομάδα δεν γνώριζε προσωπικά και αυτό «είναι ιδιαίτερα σπουδαίο για εμάς», τονίζει ο δημιουργός του ντοκιμαντέρ.
Μια υπόθεση που τους δυσκόλεψε ιδιαίτερα, ήταν αυτή της Ολυμπίας Κηρύκου, καθώς υπήρχε αδυναμία εύρεσης συγκεκριμένου οχήματος που την μετέφερε για να γίνει η αναπαράσταση του δρομολογίου. Παρόμοιο πρόβλημα οχήματος αντιμετωπίστηκε και στην υπόθεση της Ειρήνης Λαγούδη που θα παρουσιαστεί τον Σεπτέμβριο. «Τελικά και στις δύο περιπτώσεις μας έσωσε ο πραγματογνώμονας Λουκάς Στεργίου», λέει ο Χάρης Βεραμόν.
Η άνοδος του true crime στην τηλεόραση και τον κινηματογράφο
Το είδος του true crime γνωρίζει τελευταία αξιοσημείωτη άνοδο. Αληθινές ιστορίες εγκλημάτων παρουσιάζονται όλο και περισσότερο μέσα από τηλεοπτικές, κινηματογραφικές παραγωγές και ιδιαίτερα από ντοκιμαντέρ.
Πώς βλέπει ο Χάρης Βεραμόν αυτή την εξέλιξη διεθνώς και στη χώρα μας;
«Μιλάμε για την απόλυτη ανάπτυξη σε παγκόσμιο επίπεδο. Υπάρχει τεράστια ζήτηση και ταυτόχρονα μεγάλη προσφορά. Δεν είναι τυχαίο που το Netflix επενδύει συστηματικά σε νέες παραγωγές true crime με υψηλή αισθητική και ποιότητα. Θα έλεγα πως διανύουμε την καλύτερη περίοδο για αυτό το είδος. Η Ελλάδα είναι πολύ πίσω και προς το παρόν επιλέγουν να αγοράζουν και προβάλλουν κυρίως ξένες παραγωγές. Αυτό οφείλεται σε δύο παράγοντες: τη μεγάλη δαπάνη που απαιτείται για την παραγωγή των true crime εγχειρημάτων καθώς και την έρευνα και την επικινδυνότητα. Η έρευνα δεν είναι ένα απλό ζήτημα. Χρειάζεται ομάδα και γνώση και πολύ χρόνο στην ανάκτηση στοιχείων. Δεν είναι καθόλου εύκολη», υπογραμμίζει.
Υπάρχει συγκεκριμένη φιλοσοφία πίσω από την επιλογή της ομάδας να προβάλλει τις ιστορίες σε μορφή ντοκιμαντέρ και όχι τηλεοπτικής σειράς μυθοπλασίας;
«Η τηλεοπτική σειρά μυθοπλασίας δεν στοχεύει στην αναζήτηση της αλήθειας, αλλά στην παρουσίαση μιας εκδοχής. Είναι η εξιστόρηση μιας ιστορίας με μυθοπλαστικά τεχνάσματα έχοντας πάντα ως γνώμονα την τέχνη. Εμείς έχουμε ως βασικό άξονα την επιστήμη, την έρευνα και τα εγκληματολογικά εργαλεία», λέει ο παρουσιαστής και ερευνητής. Και συμπληρώνει: «Χρησιμοποιούμε την τέχνη αλλά δεν την αφήνουμε να εισχωρήσει στο πραγματικό. Άλλωστε εμείς δεν θέλουμε απλώς να πούμε μια ιστορία, θέλουμε να πούμε την αλήθεια εκεί που πρέπει να καταλήξει. Στα χέρια της Δικαιοσύνης. Το true crime documentary δεν υπήρχε μέχρι τώρα στην Ελλάδα. Τώρα ήρθε η ώρα…».
Η ανταπόκριση του κοινού
Το documentary «Ίχνη στο σκοτάδι» είναι μόλις 8 μήνες στον αέρα και η ανταπόκριση του κοινού είναι πολύ θετική. «Φτάσαμε τους 7.400 εγγεγραμμένους στο κανάλι και λαμβάνουμε σχόλια, μηνύματα. Ο κόσμος μας ζητά νέα επεισόδια, γράφει καλές κριτικές όπως το γεγονός ότι “η ελληνική κοινότητα του YouTube είχε ανάγκη από μια τέτοια εκπομπή”».
Τα πρόσωπα που εμπλέκονται στο ντοκιμαντέρ εξελίσσονται συνεχώς και τώρα βρίσκονται σε στάδιο έρευνας και επεξεργασίας νέου υλικού που θα παρακολουθήσουμε σύντομα. «Δεν θα σταματήσουμε να διορθώνουμε, να επανεξετάζουμε και να δημιουργούμε νέες εικόνες και νέο περιεχόμενο αυξάνοντας το ενδιαφέρον του κοινού».
Ποιος είναι ο Χάρης Βεραμόν
Ο Χάρης Βεραμόν, είναι ιδιωτικός ερευνητής με σπουδές στην Ανακριτική Δικαστική Ψυχολογία. Είναι το κεντρικό πρόσωπο – παρουσιαστής της true crime σειράς ντοκιμαντέρ «Ίχνη στο σκοτάδι». Η διαχείριση της κάθε υπόθεσης γίνεται με επαγγελματικά μέσα και μεθόδους που είναι προσαρμοσμένα σε πρακτικές που εφαρμόζονται στις εξειδικευμένες ομάδες εγκληματολογικών υπηρεσιών της Αμερικής.
Δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι ο Χάρης Βεραμόν μέσω του φακού της κάμερας του Αλέξη Στεφανή έχει δημιουργήσει έναν Cult χαρακτήρα που κυριολεκτικά «δένει» τον θεατή με την υπόθεση, και μέσω της στοχευμένης παρουσίασής των τεκμηρίων τον οδηγεί στον προβληματισμό κάνοντας τον φανατικό θαυμαστή της εκπομπής.
Ποιος είναι ο Αλέξης Στεφανής
Ο Αλέξης Στεφανής γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Από μικρός είχε την τάση να γράφει φανταστικές ιστορίες ενώ παράλληλα μυούταν σιγά σιγά στα μυστικά της φωτογραφίας και του σινεμά από τον πατέρα του. Λίγο αργότερα, περίπου στα 13 του, χάρη στον θείο του βυθίστηκε στα βαθιά νερά του μοντάζ όπου ή εξερεύνηση του, τον βοήθησε να εξελίσσεται με γοργούς ρυθμούς.
Άρχισε να συνεργάζεται με ένα από τα καλύτερα φωτογραφία της νότιας Αττικής σε ηλικία 16 ετών ενώ παράλληλα σαν ανήσυχο πνεύμα πειραματίστηκε με θεματικές και σενάρια. Αναπόφευκτα λοιπόν, όταν είχε φτάσει στο Λύκειο, η απόφαση να σπουδάσει σκηνοθεσία ήταν πλέον μονόδρομος.
Έχει σπουδάσει σκηνοθεσία και μοντάζ στο I.P.T και εργάζεται ως φωτογράφος τα τελευταία χρόνια. Ο Αλέξης Στεφανής είναι ο ανερχόμενος, εξαιρετικά ταλαντούχος σκηνοθέτης, κινηματογραφιστής και μοντέρ της εκπομπής «Ίχνη στο σκοτάδι». Η αγάπη του για το μυστήριο και την dark αισθητική τον έφεραν κοντά μας, δίνοντας του τη δυνατότητα να εκφράσει με ένα δικό του μοναδικό τρόπο κάδρα και οπτικούς συμβολισμούς.
Info: Ίχνη στο σκοτάδι. Παρουσίαση – Έρευνα Χάρης Βεραμόν, Σκηνοθεσία Αλέξης Στεφανής. Για περισσότερες πληροφορίες και άρθρα σχετικά με εγκληματικές υποθέσεις, πατήστε εδώ, για τα επεισόδια πατήστε εδώ, για το προφίλ της εκπομπής στο Instagram εδώ και για να κάνετε δωρεά, εδώ.
Πηγή: Athensvoice.gr