Ο ιδιωτικός ερευνητής Χάρης Βεραμόν ψάχνει ίχνη στο σκοτάδι

By Άρης Δημοκίδης      

Μιλά για τις ανεξιχνίαστες υποθέσεις που προσπαθεί να λύσει, απ’ το φόνο του Κώστα Ταχτσή μέχρι την εξαφάνιση της Ολυμπίας Κυρήκου.

Το πρώτο επεισόδιο στο κανάλι του Χάρη στο YouTube ήταν αφιερωμένο στην υπόθεση του δολοφονημένου λογοτέχνη Κώστα Ταχτσή (ακολούθησε και το β’ μέρος λίγο καιρό αργότερα):

Αναρωτήθηκα πώς είναι να μελετάς με τόση λεπτομέρεια υποθέσεις που (δεν) έκλεισαν πριν από δεκαετίες, και κάναμε μια, ενδιαφέρουσα πιστεύω, κουβέντα.

-Πόσο καιρό είσαι ιδιωτικός ερευνητής και τι σημαίνει αυτό;

Είμαι 4 χρόνια στον κόσμο των ιδιωτικών ερευνών. Ερευνητής σημαίνει ευθύνη, πειθαρχία, αντικειμενικότητα και παρατήρηση. Είμαστε σε μία συστηματική παρατήρηση φαινομένων. Καλούμαστε μέσα από το φακό πολλών διαφορετικών επιστημονικών πεδίων να αναλύσουμε, να διακρίνουμε, να ξεχωρίσουμε, να συνδέσουμε ή να αποκλείσουμε ανάμεσα στο σωστό και το λάθος, την πλάνη και την αλήθεια, το φυσικό και το πλασματικό. Το σκηνοθετημένο συμβάν ή την φυσική ακολουθία κάποιων ενεργειών. Ερευνητής σημαίνει ότι έχεις άμεσα σχέση και επαφή με τον κίνδυνο. Και θα πρέπει κάθε φορά να επιλέγεις το πιο safe μονοπάτι.

Το δεύτερο επεισόδιο για τον Ταχτσή:

-Σε τι υποθέσεις ειδικεύεσαι, και τι σε τράβηξε σ’ αυτή τη δουλειά; 

Κυρίως καταπιάνομαι με εξαφανίσεις και ανθρωποκτονίες. Βέβαια και σε αυτά τα πεδία, μη νομίζεις, και στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, υπάρχουν ομάδες που εργάζονται η κάθε μία σε διαφορετικό κομμάτι της έρευνας, στα πεδία που προανέφερα. Θέλω να πω πως αυτό που έκανε o Sherlok Holmes ή αυτά που βλέπετε σε σειρές, δεν είναι έτσι τα πράγματα. Δεν είναι ένας δηλαδή που ερευνά, αλλά ομάδες.

Μου άρεσε πάντα η έρευνα, η αναζήτηση πληροφοριών. Παράλληλα έχω μία αδυναμία στην Εγκληματολογία. Οπότε το ένα έφερε το άλλο. Είμαι ταγμένος σε αυτή τη δουλειά. Μου δίνει ικανοποίηση και χαρά να μπορώ να βοηθώ μια οικογένεια που αναζητά την αλήθεια. Είναι συναισθηματική τροφή για μένα.

-Πώς ήρθε η ιδέα για τα Ίχνη στο Σκοτάδι στο Facebook; Πώς λειτουργούσε η σελίδα;

Αρχικά είχε άλλο τίτλο, μετά, αφότου σκέφτηκα ότι θέλω η σελίδα να έχει πιο προσωπικό χαρακτήρα, ανεξάρτητη ενημέρωση και πληροφόρηση, ήθελα να βρω ένα όνομα που να ταιριάζει στο ύφος που φαντάζομαι και στα μέτρα της εκπομπής. Ήθελα κάτι που να ηχεί ωραία στο αυτί, σύντομο, περιεκτικό και σαφές και έτσι φτάσαμε σε αυτό τον τίτλο.

Η σελίδα μας ενημέρωνε για εγκλήματα και εξαφανίσεις, είτε επίκαιρα θέματα είτε πιο παλιά που παραμένουν όμως στο αρχείο χωρίς να έχει βρεθεί λύση. Έχοντας μία ομάδα συντονιστών και διαχειριστών, ενώσαμε τις δυνάμεις από το πουθενά! Όλοι γνωριστήκαμε μέσα από το FB αλλά καταφέραμε να δέσουμε και να εναρμονίσουμε τις πνευματικές μας προσδοκίες.

Με τον Πάνο Σόμπολο

-Πώς αποφάσισες να κάνεις σειρά ντοκιμαντέρ στο youtube;

Το youtube είναι για τους αποκλεισμένους. Δεν θα είχα καμία απολύτως ελπίδα αν ξεκινούσα επικοινωνία με κανάλια. Ήθελα εξ αρχής να επικοινωνήσω με τον κόσμο τη δουλειά μου. Να μην υπάρχουν μεσάζοντες. Να με σχολιάσει η κοινωνία για αυτό που κάνω και παρουσιάζω. Και έτσι αποφάσισα να προβάλλω την δουλειά μου μέσα από μία ευέλικτη πλατφόρμα.

-Πώς επιλέγεις τις υποθέσεις; Θες να μας πεις δυο λόγια για όσες ήδη κάνατε;

Έχουμε μια αδυναμία στις cold cases. Σε αυτές που παραμένουν πολλά χρόνια ανεξιχνίαστες. Γενικότερα όμως δεν θέλουμε να είμαστε επιλεκτικοί, υπό την έννοια ότι όλες οι υποθέσεις χρειάζονται στήριξη και έρευνα, οπότε φροντίζουμε σιγά σιγά να ασχολούμαστε με τις περισσότερες.

Κάναμε δύο εκπομπές για τον Κώστα Ταχτσή. Όλοι γνωρίζουμε την συγγραφική του πορεία όμως κανείς σχεδόν πια δεν μιλά για την δολοφονία του. Οπότε αρχίσαμε το πρώτο μας επεισόδιο με την υπόθεση αυτή και μετά προβάλλαμε και ένα δεύτερο μέρος, με πολύ σημαντικούς καλεσμένους. Κώστα Τσαρούχα, Πάνο Σόμπολο, Πάολα Ρεβενιώτη, Τάκη Σπετσιώτη και Παντελή Αλεξάνδρου.

Μετά κάναμε μια εκπομπή που αφορούσε την κλοπή ενός οχήματος. Εν συνεχεία ασχοληθήκαμε με μια υπόθεση 26 χρόνια ανεξιχνίαστη, της Ολυμπίας Κηρύκου. Όπου εδώ αποφασίσαμε να κάνουμε μία τριλογία. Αυτή τη στιγμή έχουν βγει 2 επεισόδια και ετοιμάζουμε το τρίτο μέρος. Πολύ δύσκολη υπόθεση και πολλές πλάνες. Όμως καταφέραμε να παρουσιάσουμε νέα στοιχεία και πληροφορίες που δεν είχαν ακουστεί ξανά.

Το πρώτο επεισόδιο για την εξαφάνιση της Ολυμπίας Κηρύκου

-Ποια είναι η προετοιμασία, και πώς αναζητάς στοιχεία;

Όταν επιλέγω μια υπόθεση αρχικά μελετώ την δικογραφία ή το φάκελο γενικότερα αν δεν έχει σχηματιστεί δικογραφία. Αφού τελειώσει η ανάγνωση ξεκινά η συλλογή πληροφοριών. Αρχικά έχει μεγάλη σημασία το προφίλ του θύματος.

Η αναζήτηση στοιχείων είναι ένα σύνθετο κομμάτι. Υπάρχει μια βάση αλλά για κάθε υπόθεση η εφαρμογή είναι διαφορετική. Η αυτοψία, εύρεση μαρτύρων, οι ψυχολογικές προσεγγίσεις, η θεματολογία ή αν θέλεις το backround του θύματος είναι μια αρχική ιχνιλάτηση. Δεν μπορώ να αναφερθώ περισσότερο γιατί είναι σαν να εκπαιδεύω το πως θα προστατευθούν οι μελλοντικοί δράστες.

-Τι σου έκανε μεγαλύτερη εντύπωση στην υπόθεση Ταχτσή;

Οι αντιφάσεις σε αυτή την υπόθεση και το γεγονός ότι το θύμα ήταν καθαρό. Δεν είχε έρθει σε σεξουαλική επαφή. Όπως επίσης τα πράγματα που έλλειπαν από την οικεία του θύματος. Πολλά περίεργα.

-Ενδιαφέρον έχει ότι δείχνετε πώς γίνονται οι αναπαραστάσεις και οι πραγματογνωμοσύνες. Πιστεύεις μπορεί να βγουν νέα στοιχεία απ’ αυτές;

Αυτός είναι ο σκοπός. Η αναζήτηση στοιχείων, η συλλογή πληροφοριών και η παράδοσή τους στα χέρια της Δικαιοσύνης. Δεν υπάρχει τίποτα μάταιο σε μία έρευνα. Οι πραγματογνωμοσύνες είναι ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο, απόλυτα νομικά κατοχυρωμένο και με την σωστή χρήση όλα μπορούν να φτάσουν στη λύση τους.

-Στο τέλος του πρώτου μέρους της υπόθεσης της Ολυμπίας ζητήσατε από όσους είχαν τυχόν στοιχεία να επικοινωνήσουν μαζί σας. Συνέβη αυτό; Μετά από τόσες δεκαετίες υπάρχει ελπίδα να αποκαλυφθεί κάτι καινούργιο;

Ναι πράγματι επικοινώνησαν κάποιοι άνθρωποι μαζί μας. Μέσα από το επεισόδιο μας καταφέραμε να βρούμε μία παιδική φίλη της Ολυμπίας, η οποία δεν γνώριζε ότι η φίλη της είχε εξαφανιστεί και αγνοείται μέχρι σήμερα. Για να γίνω πιο σαφής, η κυρία αυτή ήταν φίλη με την Ολυμπία στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Μετά χαθήκαν, όπως πολλοί σχολικοί φίλοι.

Ναι! Μετά από τόσες δεκαετίες μπορεί να αποκαλυφθεί κάτι καινούργιο. Και θα μου πεις, «μα καλά, τί μπορεί να γνωρίζει αυτή η γυναίκα για την εξαφάνιση»; Κι όμως! Αρχικά η μνήμη της κυρίας Λεγάκη είναι πολύ καθαρή, καθόλου σκονισμένη. Μας βοήθησε πάρα πολύ στην σκιαγράφηση του ψυχολογικού προφίλ της Ολυμπίας. Μας έδωσε ένα πλήρες ψυχολογικό και συμπεριφορικό χάρτη. Έτσι ολοκληρώσαμε ένα πάρα πολύ σημαντικό κάδρο στην υπόθεση, το οποίο μας απαντά στην θεμελιώδη ερώτηση: «Ήταν ικανή η Ολυμπία να στήσει την εξαφάνισή της; Θα μας το απαντήσει η φίλη της στο τρίτο μέρος αν και εμείς μέχρι στιγμής έχουμε απαντήσει με πολλούς τρόπους στο ερώτημα.

Το δεύτερο επεισόδιο για την εξαφάνιση της Ολυμπίας Κηρύκου

-Ποια υπόθεση, από όσες δεν έχετε ασχοληθεί ακόμα, θα ήθελες να λύσεις πιο πολύ και γιατί;

Της Αγγελικής Σταυρουλάκη. Θεωρώ ότι είναι από τις πιο μυστήριες και περίπλοκες υποθέσεις. Μοιάζει ελάχιστα με της Ολυμπίας. Πάλι όμως έχουμε ένα similar interpretation motif. Το μυστήριο της υπόθεσης, η κλίμακα δυσκολίας και επειδή έχουμε να κάνουμε με μια νεαρή φοιτήτρια. Δεν πρόλαβε να ζήσει, να χαρεί. Οι γονείς της δεν γνωρίζουν πού βρίσκεται και τι έγινε. Είναι τρομερό.

-Τι πιστεύεις για την εκπομπή της Νικολούλη; Δεν είχατε την άδεια να χρησιμοποιήσετε πλάνα της;

Είναι μια εκπομπή που έχει γράψει την δική της ιστορία. Η αξία της, η πορεία της είναι καταγεγραμμένη. Περισσεύει η άποψη μου θεωρώ. Δεν είναι ζήτημα άδειας το θέμα των πλάνων. Δεν είχαμε καμία πρόθεση εκ αρχής να χρησιμοποιήσουμε οτιδήποτε, είναι καθαρά ο δικός μας προσωπικός κώδικας, το δικό μας αποτύπωμα. Δεν είναι σωστό για μας να χρησιμοποιούμε πλάνα και προσεγγίσεις από άλλες εκπομπές. Κάνουμε κάτι πολύ συγκεκριμένο και θέλουμε να διατηρήσουμε τον προσωπικό μας χαρακτήρα.

-Έχετε δεχτεί απειλές;

Προς το παρόν όχι. Τις περιμένουμε από μήνα σε μήνα.

-Πιστεύεις ότι η αστυνομία παίρνει υπόψη της τα νέα στοιχεία που της δίνετε, ή έχουν κλείσει οι φάκελοι των υποθέσεων πια;

Δεν είναι ζήτημα των αρχών βασικά, αλλά της νομοθεσίας. Όταν μιλάμε για 26 χρόνια ή 32 χρόνια ανεξιχνίαστη υπόθεση, εδώ το έγκλημα έχει παραγραφεί. Οπότε είναι ηθικό το ζήτημα πλέον.

Οι φάκελοι δεν κλείνουν ακριβώς, απλώς μια υπόθεση μπαίνει στο αρχείο. Όταν υπάρχουν νέα στοιχεία η υπόθεση βγαίνει ξανά από το αρχείο. Είναι ζήτημα ποιότητας στοιχείων και Εισαγγελέα.

-Πες μας λίγα λόγια για τη σκηνοθεσία της εκπομπής…

O Αλέξης Στεφανής κάνει την σκηνοθεσία και το μοντάζ. Είναι ένας καταπληκτικός νεαρός, δημιουργικός, ταλαντούχος με ευρηματικές ιδέες. Η εκπομπή έχει αποκτήσει έναν μοναδικό χαρακτήρα μέσα από την σκηνοθεσία του. Χαίρομαι πολύ για την συνεργασία μας.

 

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

Scroll to top
Close
Browse Tags